Το
επίσημο αίτημα για υποβολή τεχνικής και οικονομικής προσφοράς για
παραγγελία 428 δίδυμων πυροβόλων (τύπου Artemis-30) και 3.257.000
τεμαχίων πυρομαχικών, που ανατρέπει πλήρως το σκηνικό.
Από τον Μάνο Ηλιάδη
Την περίοδο αυτή κατά
την οποία η κυβέρνηση δέχεται αφόρητες πιέσεις από την τρόικα να
καταργήσει, στην ουσία, την ελληνική αμυντική βιομηχανία, με τα γνωστά
στενά οικονομικά κριτήρια και χωρίς να λαμβάνονται ούτε κατ' ελάχιστον
υπ' όψιν οι διαστάσεις και η σημασία της αμυντικής βιομηχανίας για την
άμυνα της χώρας, έλαβε χώρα μία απρόβλεπτη θετική εξέλιξη, η οποία στην
πράξη ανατρέπει τους κακόβουλους σχεδιασμούς της τρόικας για το μέλλον
των ΕΑΣ.
Σε άρθρο μας στις 8 Σεπτεμβρίου 2013 είχαμε υποστηρίξει την άποψη μίας ορθολογικής μειώσεως...
του
μεγέθους της εταιρίας με βάση τον καθορισμό ενός ορίζοντα αναμενόμενων
μετά βεβαιότητας εργασιών από τις ελληνικές Ε.Δ., εντός των
δυνατοτήτων του προϋπολογισμού του ΥΠΕΘΑ και πι σύνταξη μίας
συμβάσεως-πλαίοιο δεκαετούς τουλάχιστον διαρκείας μεταξύ του
τελευταίου και της εταιρίας.
Με τον τρόπο αυτό θα
ήταν δυνατό να εξευρεθεί μία βιώσιμη λύση για τα ΕΑΣ στην ελάχιστη βάση
των παραγγελιών των Ε.Δ., χωρίς η τρόικα να έχει τη δυνατότητα να
προβάλει αντιρρήσεις, δεδομένου ότι ο προϋπολογισμός του υπουργείου
Άμυνας είναι ήδη εγκεκριμένος από την ίδια (τρόικα). Στο ίδιο άρθρο
είχε υποστηριχθεί η άποψη ότι αυτή η προσέγγιση θα μπορούσε να είναι
ένας ρεαλιστικός πυλώνας για τη στήριξη της συγκεκριμένης βιομηχανίας
και σε πολύ μικρότερο βαθμό οι διατυμπανιζόμενες εξωπραγματικές
εξαγωγές πυρομαχικών στις ΗΠΑ.
Η εξέλιξη
Το ενδιαφέρον και
οπωσδήποτε απρόβλεπτο εδώ γεγονός είναι ότι η πρόσφατη εξέλιξη που
αναφέραμε παραπάνω και επηρεάζει καθοριστικά τις όποιες αποφάσεις για
το μέλλον των ΕΑΣ προήλθε ακριβώς από τον εξαγωγικό τομέα, τον οποίο η
τρόικα θέλει να καταργήσει.
Και εδώ δεν πρόκειται
περί αβάσιμων φημών και ατεκμηρίωτων απόψεων περί παραγγελίας , για
πυρομαχικά από τις ΗΠΑ (για την οποία, όπως επανειλημμένως επισημάναμε,
ουδέποτε εμφανίστηκε κάποιο επίσημο έγγραφο), αλλά για μία πραγματική
ανάγκη μεγάλης χώρας για την οποία υπάρχει η σχετική τεκμηρίωση.
Συγκεκριμένως, στις 17
Σεπτεμβρίου 2013 τα ΕΑΣ έλαβαν από το ινδικό υπουργείο Αμύνης ένα
επίσημο αίτημα για υποβολή τεχνικής και οικονομικής προσφοράς για μία
παραγγελία το ύψος της οποίας, που μπορεί να υπερβαίνει τα 2 δισ. Ευρώ
(!) σε βάθος εξαετίας, ανατρέπει πλήρως κάθε απόφαση και σχεδιασμό για
κλείσιμο της εταιρίας. Η στήλη, που κατά κανόνα αποφεύγει τη
δημοσίευση εγγράφων, παρουσιάζει εδώ φωτοαντίγραφο της πρώτης σελίδας
του πολυσέλιδου ινδικού αιτήματος (σ.σ.: το έχουμε), ακριβώς για να
αποδείξει ότι το αίτημα είναι υπαρκτό, πραγματικό και γνήσιο.
Όπως προκύπτει από το
έγγραφο, το αίτημα αφορά την προμήθεια 428 (!) μονάδων πυρός
(πλατφόρμες) δίδυμων πυροβόλων (τύπου Artemis-30) καθώς και μία
τεράστια ποσότητα των αντίστοιχων πυρομαχικών των 30 χιλιοστών, και
συγκεκριμένως 3.257.000 τεμαχίων!
Το αίτημα του ινδικού
υπουργείου Άμυνας προσδιορίζει (στη σελίδα 3 του αιτήματος) ότι από τις
428 συνολικώς μονάδες πυροβόλων οι 144 μονάδες να παραδοθούν πλήρως
κατασκευασμένες από τα ΕΑΣ, οι 98 υπό μορφή υπο-συγκροτημάτων με
ταυτόχρονη μεταφορά τεχνογνωσίας στην ινδική βιομηχανία, ώστε να τις
συναρμολογήσει στην Ινδία, και την κατασκευή εξ ολοκλήρου στην Ινδία των
υπόλοιπων 158 μονάδων.
Αντιστοίχως, για το
πυρομαχικά, συνολικής ποσότητας 1.257.000 τεμαχίων, ζητείται όπως μία
ποσότητα 1.095.840 τεμαχίων παραδοθεί πλήρως κατασκευασμένη από τα ΕΑΣ,
920.000 τεμάχια να παραδοθούν σε σετ υπο-απαρτίων για συναρμολόγηση στην
Ινδία και τα υπόλοιπα 1.241.240 να κατασκευασθούν πλήρως από την ινδική
βιομηχανία.
Όπως προκύπτει από τα
παραπάνω, οι ποσότητες του υλικού και τα ποσά που αντιπροσωπεύουν είναι
τεράστια και σίγουρα πρωτοφανή για την ιστορία της ελληνικής
αμυντικής βιομηχανίας. Πρόκειται, δηλαδή για μία παραγγελία που, όπως
προελέχθη, μπορεί σε βάθος εξαετίας να υπερβεί τα 2 δισ. ευρώ, η οποία
εξασφαλίζει όχι μόνο τη βιωσιμότητα της εταιρίας για τα προσεχή έξι
χρόνια αλλά και σημαντικά κέρδη.
Οι προσαρμογές
Επιπλέον, η παραγγελία
αυτή παρέχει τη δυνατότητα στη χώρα να διατηρήσει τη ζωτική αυτή
βιομηχανία για την άμυνα της, με σημαντικότερες παραγγελίες από αυτές
που μπορεί να δώσει σήμερα, μια και η χώρα έξι χρόνια αργότερα θα
είναι εκτός Μνημονίου και οι μεγαλύτερες τότε παραγγελίες προς τα ΕΑΣ
θα επιτρέπουν τη διατήρηση της, μετά, φυσικά, από τις αναγκαίες
προσαρμογές και μία ορθολογική αναμόρφωσή της, οι οποίες πόρρω θα
απέχουν από την προκρούστεια λογική της τρόικας. Δύο λόγια επί του
συγκεκριμένου ινδικού αιτήματος. Το υπουργείο Άμυνας της συγκεκριμένης
χώρας έχει ήδη καταρτίσει μία short list για προμήθεια πυροβόλων σε
διαμέτρημα 30 και 35 χιλιοστών, με βάση την οποία οι πιθανότητες να
αποκτηθεί η συγκεκριμένη παραγγελία είναι ιδιαίτερα αυξημένες.
Και τούτο διότι στο
διαμέτρημα των 30 χιλιοστών, που είναι το διαμέτρημα των πυροβόλων
του Artemis, αν οι πληροφορίες μας είναι ακριβείς, υπάρχει μόνο
ανταγωνισμός από τη Ν. Κορέα, αλλά το σύστημα της δεν έχει αναπτυχθεί σε
κινητή πλατφόρμα, όπως αυτό των ΕΑΣ.
Επιχείρημα από το παρελθόν
Στο παρελθόν, η ΕΒΟ,
συνιστώσα σήμερα των ΕΑΣ, κατά την περίοδο 1993-2002 παρέδωσε στις
ελληνικές Ε.Δ. 60 μονάδες πυρός Artemis-30 (οκτώ στο Π.Ν, 22 στον E.Σ
και 30 στην Π.Α) με τα αντίστοιχα πυρομαχικά τους. Η εξήγηση για αυτήν
την άκρως ενδιαφέρουσα εξέλιξη υπάρχει και αποτελεί το μόνιμο
επιχείρημα των συλλογικών οργάνων της αμυντικής βιομηχανίας για εγχώρια
ανάπτυξη ολοκληρωμένων οπλικών συστημάτων, τα οποία ως εκ τούτου θα
μπορεί να τα πωλεί παντού, ελεύθερα από κάθε ξένο περιορισμό, αντί της
μέχρι τώρα πολιτικής, που προέβλεπε την εξασφάλιση κάποιων
αποσπασματικών εργασιών μέσω Α.Ω., που κατά κανόνα αφορούσαν τμήματα
ξένων οπλικών συστημάτων.
Η πρώτη σελίδα της προσφοράς που έστειλε το ινδικό υπ. Εθνικής Άμυνας.
Οι τεράστιες δυνατότητες του εργοστασίου της Μάvδρας, που δεν πρέπει να κλείσει
TO ARTEMIS-30, το οποίο
ως ολοκληρωμένο οπλικό σύστημα αναπτύχθηκε εξ ολοκλήρου από την τότε ΕΒΟ
(υπάρχει συνεργασία με τη Rheinmetall για τα πυροβόλα του συστήματος),
όπως και τα πυρομαχικά τους των 30 χιλιοστών, που αναπτύχθηκαν εξ
ολοκλήρου από την ΕΒΟ (πλην ενός ελάχιστου τμήματος, και συγκεκριμένως
του πυροσωλήνα τους), αποτελεί την καλύτερη επιβεβαίωση των αιτημάτων
των συλλογικών φορέων της αμυντικής βιομηχανίας.
Σημειώνεται ότι η άδεια
για την εξαγωγή του συστήματος στη συγκεκριμένη χώρα με τα πυροβόλα της
πρώην Mauser (νυν Rheinmetall) είχε ήδη εξασφαλιστεί περίπου προ
διετίας και, φυσικά, δεν αναμένεται να υπάρξει καμία αντίρρηση. Και
τούτο διότι από την εργασία αυτή η γερμανική εταιρία η οποία δεν
κατασκευάζει κανένα σύστημα όπως το Artemis, αναμένει να ωφεληθεί από
την πώληση των πυροβόλων της (σ.σ: μήπως αυτό μπορεί να προκαλέσει πίεση
των Γερμανών προς την τρόικα ώστε να μπορέσουν τα ΕΑΣ να διεκδικήσουν
το πρόγραμμα;).
Οι συνέπειες των
παραπάνω για τη σχεδιαζόμενη αναδιοργάνωση των ΕΑΣ είναι ουσιαστικές και
κατά κύριο λόγο αφορούν την ανάγκη διατηρήσεως του εργοστασίου της
Μάνδρας, σε αντίθεση με τις εισηγήσεις των συμβούλων για την
αναδιοργάνωση της εταιρίας, οι οποίες προβλέπουν όλες το κλείσιμο του.
Να σημειωθεί ότι στο
συγκεκριμένο εργοστάσιο έγινε επιτυχώς το έργο της ανακατασκευής και
εκσυγχρονισμού του συστήματος «BEΛΟΣ» της Π.Α (με πυροβόλα Oerlicon των
35 χιλιοστών), γεγονός που σίγουρα «βάρυνε» στην απόφαση των Ινδών για
την προεπιλογή των ΕΑΣ (short list).
Τι αγνοεί η εισήγηση
Η εισήγηση των συμβούλων
της εταιρίας Planning να κλείσει το εργοστάσιο της Μάνδρας αγνοεί το
γεγονός ότι τα τελευταία περίπου 15 χρόνια το μεγαλύτερο μέρος του
τζίρου των ΕΑΣ προήλθε από αυτό το εργοστάσιο, το οποίο έχει ελάχιστο
λειτουργικό κόστος και λίαν περιορισμένο αριθμό προσωπικού (κάτω από 80
άτομα), η δε οικοπεδική του αξία σε περίπτωση κλεισίματος του, είναι
τελείως ασήμαντη.
Συμπέρασμα; Το
εργοστάσιο της Μάνδρας δεν μπορεί να κλείσει και σίγουρα είναι αδιανόητο
η Ελλάδα να δεχθεί να κλείσουν τα ΕΑΣ υπό την πίεση της τρόικας.
Οι άνομες επιδιώξεις της
τελευταίας και στον τομέα αυτό είναι η κατάργηση κάθε παραγωγικής
ικανότητας της χώρας στον τομέα της άμυνας, ώστε να αγοράζουμε τα πάντα
από την αμυντική βιομηχανία των μεγάλων της Ευρώπης, μία στρατηγική
που ολοκληρώνεται με τις γνωστές πρωτοβουλίες του Ευρωπαϊκού Αμυντικού
Οργανισμού για κλείσιμο των αμυντικών βιομηχανιών των περιφερειακών
χωρών και μονοπώλησή τους από τις μεγάλες βιομηχανίες της Γερμανίας, της
Γαλλίας κ.λ.π.
(ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ-29/09/2013)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου